Uusien suksien pohjustus

IMG_7929

 

Uusien mustapohjasuksien pohjustus:
Aloita näin:
– pyöristä hieman suksien (sekä perinteisten että luistelusuksien) reunoja hienolla hiekkapaperilla (esim. 240)
– näin vältät että suksi puree lumeen kiinni / haukkaa kun menee kantilleen

Sen jälkeen:
– lämmitä yksi kerros pehmeää vahaa, siklaa ja harjaa heti lämpimänä pois, näin lähtee helposti liat ym. epäpuhtaudet pois
– laita pohjaan puolikovaa vahaa (sininen tai violetti, LF tai tavallinen), siklaa puolilämpimänä, toista kolme kertaa
– yksi kerros kovaa grafiittia mustapohjasukseen, siklaa ja harjaa
– sitten vain kelin mukaista vahaa kerran, hyvä siklaus ja harjaus
Pehmeän vahan käyttö on viime vuosina vähentynyt todella paljon. Kovemmilla vahoilla saadaan kulutuskestävämpää ja liukkaampaa pohjaa.

Sitten vain monot jalkaan ja latua kohti!

IMG_7926

 

Uusien valkopohjasuksien pohjustus:
Pohjustus on muutoin aivan sama kuin mustapohjille, mutta jätä grafiitti pois!

Valkopohjasuksen kisavoitelussa suosittelen että käytetään kovaa vihreää HF vahaa pulverin alla.
Pulveri voidaan myös polttaa suoraan puhtaaseen pohjaan, mutta silloin täytyy laittaa reilusti pulveria (vähintään 1/2 purkkia per pari). Muuten pohja palaa ja suksi täytyy hioa ennenkuin sen saa uudestaan toimimaan.
Muista että valkopohjasuksi täytyy vahata yhtä usein kuin mustapohjasuksikin!

IMG_7923

 

Perinteisen valkopohjan pitovoitelu poikkeaa hieman normaali suksen voitelusta koska suksen pohja on tehty kahdesta eri materiaalista.
Eli vaikka jäykkyysmittaukset näyttäisivät siltä että pitovoidetta voitaisiin laittaa mustan alueen ulkopuolella, näin ei kannata tehdä. Siitä syystä että suksi käyttäytyy potkuvaiheessa eri tavalla kuin normaali suksi.
Suksi on helppohiihtoinen mistä syystä liisterivoitelu kahnaa herkemmin jos voidetta on mustan alueen ulkopuolella. Kannasta kannattaa jopa lyhentää 2-3 senttiä mustan alueen puolelle.

Hionta:
Keväällä tehdyt testit osoittivat että tehdaskuviot toimivat todella hienosti kevät keleillä. Jatkamme kuviotestausta mahdollisimman pian eli palataan asiaan kun saadaan lisää testituloksia!

Terveisin
Tom Jakobsén
tallipäällikkö

IMG_7719

Kommentointi on suljettu.